Je lui trouve un petit air de Fernandel
Sujet sur les voies réalisées par Seb Bouin
Et hop, retour au sujet initial
le mec avé l’accent du sud est un personnage de fiction qui ne date pas de cette video, c’est gilles estrambouli,il fait partit de l’univers video de la prod « team les collets » (guillaume broust réalisant la video petzl cqfd)
Seb Bouin
" croix / chantiers / projets " à FGlatenger (copie de son FB)
Second pitch of Thor’s Hammer 9a+ (done)
First repetition after Adam Ondra’s FA (2017)
This route is the last part of the original multipitch crossing the Flatanger cave, bolted by Magnus Mitboe.
It’s going from the anchor of Nordic Plumber / Thor’s Hammer (it’s the same) to the lip of the roof.
It’s around 25 meters, with a 9a+ grade.
There are three separate cruxes in this last picth. The hardest one comes on the very last meters of the roof.
Back in 2012 Adam Ondra made the first ascent of Thor’s Hammer (9a) which is the first 2 pitches of this multipitch from Magnus.
I already did this route, back in 2015.
This last pitch was still a project at the time and Adam went on to get its FA in 2017.
I’m psyched to have made the first repetition on Monday. It took me 9 goes.
Now, onto something even bigger…
The idea of Adam Ondra is to cross the cave from the bottom to the top on the most overhanging part (it’s basically a roof), and finishing via this pitch.
This is truly something which excites me!
This mega route has the possibility of 3 different starts – I wonder which one will go!
- From the original route Thor’s Hammer : this could be 9a followed by this cruxy 9a+
- From Move : 9b/+ followed by a cruxy 9a+
- From the 8c Nordic Plumber : 8c followed by 9a+
The hard part of this project (whatever is the starting route), is the endurance necessary, and how to keep enough power in reserve for the final pitch. We will have to climb around 50 meters, just to get on to the last pitch.
It’s hard to imagine what the overall grade that this project might be, but one thing is sure, this last pitch makes it really hard due to the style and the combination of the cruxes.
This route will be around 80m of hard climbing with the redpoint crux on the last meters. Above the lip of the cave, there are still 50 meters of vertical wall to be bolted to top out on the very summit. The total line could be around 130m to be climbed in one pitc, switching ropes as we climb.
We still have to bolt the last « easy » part to get onto the summit of the cave.
My dream project would be to do it from Move. Adam and I think this route could be 9c.
I will surely try it first vis Nordic Plumber or Thor’s Hammer to train during this trip (possibly 9b+)
My goal would be to try this « Move integral » (potential 9c) during my next trip / next season.
Un petit article sur ces mêmes projets (du coup en français) :
Il vient de faire la L1 de Change en 9a+ en huit essais et bosse la L2 pour aller au 9b+.
Eh ben ! C’est du solide !! Et c’est très prometteur pour la suite du séjour
Un peu bizarre une « longueur » de 130m (en changeant de corde pour le tirage). Ça serait comme faire une longue voie sans s’arrêter au relais, quoi.
Ça a l’air d’être l’un des moyens identifiés pour pouvoir faire grimper les cotations, en empilant des longueurs dures les unes sur les autres et en jouant sur l’effort d’endurance.
« Ok relais ! » « Quoi? »
ah, faut que j’enchaîne trois 6b pour faire un 7a alors
Les commentaires de Seb sur Change, dans cet article :
Et j’imagine que flatanger s’y prète bien, vu que ça reste en dévers pendant très longtemps, et que du coup déjà les fin des longueures sont très arbitraire, et puis surtout y’a vraiment rien qui empèche d’enchainer, pas de repos complet ni rien. Je m’y connais pas trop, mais ça doit pas être si fréquent de pouvoir enchainer plus de 100m de très fort dévers voir toit.
C’est le cas de certaines voies. À Cabasse par exemple, dans le 7a classique du milieu du mur, pas un mouv’ ne dépasse l’intensité d’un mouv’ de 6b. Mais ils s’enchainent sur 40m avec très peu de repos.
On atteins pas les 100m, peut être aussi parce que les voies datent d’une époque ou 100m de brin à dérouler ça faisait vraiment trop lourd mais dans les gorges du Tarn les « Abus de conti » avec des sorties à 70m sont quand même courants. avec le topo qui te donne la cotation: 35m 7b, 70m 8b+…
Il vient d’annoncer avoir enchaîné les 130 mètres de Marathon Nordique 9b/+. En commençant par le départ le plus facile en 8c …et en finissant les derniers mètres faciles en solo Intégral tellement la corde était lourde……
Si on a pas un peu suivi les jeux et les problématiques de ce genre de voies de haut niveau on se dit que c’est la première manche d’un Kamoulox sur la grimpe
Question con mais la fin facile elle arrive au sol ou sur un relai??
Tu rétablies sur le plateau, vu les photos de la grotte . Certainement une redescendre à pied , du coup.
Mais il n’est pas précis sur ce coup là.
c’est vrai que c’est assez fou, une semaine il nous parle de son projet, la semaine d’après il fait la moitié de change, puis encore une semaine et il sort le projet en question. À ce rhytme il va faire silence avant même que stefano ai eu le temps d’arriver.
Commentaire d’Adam Ondra sur sa page facebook :
Seb Bouin is absolutely crushing in Flatanger! ![) Besides repeating Iron Curtain 9a+ (9b), Thor’s Hammer P2 9a+ and Change P1 9a+, he made the first ascent of the Nordic Marathon (according to Seb hard 9b or easy 9b+). This guy is in insane shape, and it is really cool to see some of my routes that nobody tried getting the attention they deserve and also seeing one of the main projects of the cave going down !
Nordic Marathon is one hell of a route, roughly 130m of climbing (climbed in one single pitch!). It combines Thors Hammer P2 (which is a jumar start) with Nordic Plumber start (8c), including topping out the cave to the very summit! I envisioned this line doing Thors Hammer P1 (9a) into Thors Hammer P2 (9a+) and topping out, but it was too obvious that you can start with the easiest possible line (Nordic Plumber 8c) or the hardest possible line (Move 9b). I put a bit of work into it back in 2017, and I cannot wait to try it again this autumn! !
See more on Seb Bouin 's account about the Nordic Marathon.
Note 1: Seb downgraded Iron Curtain from 9b to 9a+ due to a kneebar found in the crux. Unfortunately, I climbed the two seasons in Flatanger without kneepads which were not as widespread as they are now. The character of the rock in Flatanger makes kneepads such a powerful weapon.
Note 2: Seb found out that the lower crux of Change is a little different and a tiny bit easier if you use a kneepad and you are tall. Let’s see what Seb thinks about the grade of the whole Change, I am ready for another downgrade !
Even though there are good rests after the first part, I believe it makes a difference whether you go absolutely savage in the first part or you go solid through the first part.